نقل و انتقالات مالی در چین

معرفی بهترین روش های خرید و پرداخت در چین

در فرآیند تامین کالا از چین یکی از مشکلات و موانع برای بسیاری از علاقه‌مندان به این فعالیت نحوه‌ی پرداخت هزینه‌ی کالاها و یا خدمات در چین می‌باشد. در هر صورت پس از انجام پروسه‌ی سورسینگ (Sourcing) و شناسایی منابع معتبر تولید کالا و معرفی آن به متقاضیان نیاز به پرداخت هزینه‌ی کالا و انتخاب شیوه‌ی مناسب پرداخت هزینه‌ی تولید کالا اولویت بعدی متقاضیان می‌باشد.

پرداخت بهای کالا و یا خدمات در چین (حواله یوان) را به طور کلی به دو دسته‌ی پرداخت از طریق سیستم بانکی و پرداخت غیربانکی تقسیم می‌کنیم.

در روش پرداخت از طریق سیستم بانکی، صرافی‌های منتخب بانک مرکزی که از طریق سامانه‌ی جامع امور گمرکی قابل انتخاب هستند مبادرت به پرداخت وجه به حساب فروشندگان چینی می‌نمایند.

موضوع این مقاله پرداختن به شیوه‌ی پرداخت بانکی یا حواله یوان از طریق سیستم بانکی نیست و با توجه به مشکلات و زمانبر بودن این روش،  بخش زیادی از متقاضیان پرداخت یوان در چین پس از اتلاف زمان و انرژی جهت پرداخت هزینه‌ی کالا از روش غیربانکی استفاده می‌نمایند.

در روش غیربانکی امکان پرداخت به حساب فروشندگان چینی به شیوه‌های متفاوتی وجود دارد. بسته به مبلغ قابل پرداخت و تقاضاهای فروشنده یکی از روش‌ها توسط مشتری انتخاب شده و پرداخت یوان صورت می‌پذیرد.

پرداخت یوان از داخل چین:

در صورتی که فروشنده‌ی چینی الزامی به دریافت مبلغ کالا از بیرون از چین نداشته باشد امکان پرداخت از داخل چین به حساب فروشنده فراهم است. معمولا در ارقام حداکثر تا ۵۰۰ هزار یوان  پرداخت به حساب شخصی فروشندگان چینی انجام می‌گردد.

بانک کشاورزی چین بانک محبوب ایرانی‌ها (Agricultural Bank Of China)

در پرداخت‌های به حساب شخصی، بانک کشاورزی یا ABC در میان متقاضیان و صرافان ایرانی انتخاب اول می‌باشد و معمولا پرداخت به بانک کشاورزی چین کارمزدهای کمتری دارد.

بانک کشاورزی چین که به AgBank هم معروف است یکی از چهار بانک بزرگ چین می‌باشد. حساب‌های مربوط به این بانک در بین صرافان ایران گاها تحت عنوان حساب اگری هم مصطلح است. این بانک در سال ۱۹۵۱ تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در شهر پکن (Beijing) واقع گردیده است.

بانک اگری  نزدیک به ۲۴۰۰۰ شعبه در سراسر چین و شهرهای خارج از چین نظیر لندن، توکیو، فرانکفورت، سیدنی، نیویورک و سئول دارد. در سال ۲۰۱۱ بانک کشاورزی چین توسط شرکت معروف دیگر چین یعنی علی‌بابا (Alibaba Group) خریداری شد و در رتبه بندی ۱۰۰۰ بانک برتر جهان در جایگاه هشتم قرار گرفت.

 اکثر فروشندگان چینی هم اطلاع دارند که در معامله با شرکت‌ها یا افراد ایرانی معرفی حساب بانک کشاورزی چین اولویت اول ایرانی هاست.

همانطور که در بالا اشاره شده پرداخت به حساب های شخصی حداکثر تا ارقام ۵۰۰ هزار یوان امکان پذیر می‌باشد و برای پرداخت ارقام بالاتر معمولا تعداد حساب‌های مقصد را افزایش می‌دهند و یا در مواردی که فروشنده اصرار به دریافت مبلغ به حساب شرکتی خود را دارد باید پرداخت از حساب شرکت دیگری انجام گردد.

در هر صورت در صورت نیاز به پرداخت به حساب بانک کشاورزی در چین باید اطلاعات حساب مقصد را از فروشنده دریافت نمایید. اطلاعات مورد نیاز اعم از نام فرد، شماره حساب و نام بانک مقصد می‌باشد.

ترجیحا اطلاعات مورد نیاز به هر دو زبان انگلیسی و چینی باشد و اطلاعات به صورت تایپی ارسال گردد. ارسال اطلاعات به صورت عکس با توجه به استفاده از اسامی چینی چندان کاربردی نخواهد بود.

خدمات پرداخت یوان از طریق علی پی (Ali Pay)

یکی دیگر از روش‌های پرداخت در چین، پرداخت به کیف پول علی‌پی فروشندگان چینی است.  علی‌پی یک پلتفرم پرداخت آنلاین بر بستر موبایل است که در سال ۲۰۰۴ توسط  گروه علی بابا و موسس آن جک ما (Jack Ma)در شهر هنگ ژو (Hangzhou) راه اندازی گردید و در سال ۲۰۱۵ دفتر مرکزی این شرکت به شهر شانگهای (Shanghai) منتقل گردید.

در سال ۲۰۱۳ با در اختیار گرفتن پی پال (PayPal) به عنوان بزرگترین بستر پرداخت موبایلی گام بلندی در یکه تازی در عرصه‌ی پرداخت موبایلی برداشت. در سال ۲۰۱۸ تعداد کابران علی پی به ۸۷۰ میلیون نفر رسید و بزرگترین شرکت پرداخت موبایلی در سراسر جهان از حیث تعداد کاربران شد.

با توجه به فراگیری  استفاده از علی پی در بین چینی ها در تبادل‌های با ارقام پایین معمولا افراد از این روش برای انتقال یوان استفاده می‌کنند. علی پی اپلیکیشن محبوب در بین چینی ها برای پرداخت های سریع و امن است و قابلیت اتصال به حساب‌های بانکی افراد و شارژ توسط این حساب‌ها را دارد. نکته‌ی مهم در مورد پرداخت یوان با علی پی در چین استفاده‌ی درصد زیادی از چینی‌ها از این اپلیکیشن است و معمولا تمام فروشنده‌های چینی امکان ارایه کد حساب علی پی خود را به شما دارند.

پرداخت از طریق علی پی  برای پرداخت‌های خرد از ۱۰۰ یوان تا ۵۰ هزار یوان معمولا روش مناسبی است. یکی دیگر از کاربردهای معرفی حساب علی‌پی، نقد کردن درآمدهای ارزی متقاضیان می‌باشد. لذا برای افرادی که نیاز به دریافت ریال در ایران در ازای پرداخت یوان در چین دارند معرفی اکانت علی پی گزینه‌ی مناسبی است.

در هر دو صورت چه نیاز به پرداخت به فروشندگان چینی و چه نقد کردن درامدهای ارزی در چین داشته باشید لازم است که مبلغ مورد نظر به صورت یوان (Yuan)  مورد توافق طرفین قرار گیرد.  بسیاری از فروشندگان چینی مبالغ فروش کالا یا نمونه را به صورت دلاری و یا یورویی به مشتریان خود اعلام می‌کنند که در صورت نیاز به پرداخت از طریق علی پی و یا حساب شخصی بانک کشاورزی لازم است طرفین در خصوص مبلغ یوانی که به صورت RMB (Renminbi)  و یا  (Chinese Yuan) CNY مشخص می‌شود توافق داشته باشند.

خدمات پرداخت در چین از طریق ویچت WeChat Payment

ویچت یک پیامرسان چندکاره و شبکه‌ی اجتماعی محبوب چینی‌هاست و تقریبا تمامی افراد چینی این اپلیکیشن را روی گوشی تلفن همراه خود دارند. ویچت در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد و اکنون با بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه بزرگترین شبکه‌ی اجتماعی در چین است.

اصرار چینی ها به استفاده از ویچت در کنار فیلتر بودن سایر اپلیکیش‌های پرکاربرد شبکه‌های اجتماعی نظیر واتساپ، بسیاری از ایرانیان و مشتریان چینی‌ها را  هم مجبور کرده جهت برقراری ارتباط با طرف‌های چینی از این اپلیکیشن استفاده کنند.

البته امکان پرداخت برای ایرانیان در ویچت امکان‌پذیر نمی‌باشد و حتی بعضا با ورود افراد چینی به ایران و تغییر موقعیت گوشی، امکان بلوکه شدن مبالغ مانده حساب ویچت می‌باشد. در هر حال یکی دیگر از روشهای پرداخت امن، سریع و در دسترس استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای اپلیکیشن ویچت می‌باشد. پرداخت های آنلاین فروشگاهی و یا خرید بلیط قطار و هواپیما و … معمولا بیشتر به وسیله پرداخت درون برنامه‌ای این اپلیکیشن انجام می‌گیرد.

توسعه‌ی روز افزون شبکه‌های اجتماعی در کنار راحتی و امن بودن استفاده از این شبکه‌ها افراد زیادی را ترغیب به استفاده از روش‌های پرداخت آنلاین نموده است. به طوری که اکثر چینی‌ها حتی از کارت‌های اعتباری فیزیکی هم برای خرید استفاده نمی‌کنند و عملا استفاده از گوشی تلفن همراه با اسکن بارکد کالاها و یا فاکتورها و یا آیکون پرداخت ویچت یا علی پی در وبسایت‌های فروش آنلاین جایگزین کارت‌های اعتباری شده است.

در زنجیره‌ی خدمات مورد نیاز جهت تامین کالا از چین، پس از شناسایی و ارزیابی تولیدکنندگان و یا تامین کنندگان معتبر، موضوع انتقال وجه به حساب فروشندگان چینی مطرح می‌گردد. در مقاله‌های قبلی در خصوص گام اول در تامین کالا از چین، یعنی سورسینگ ارزیابی و اعتبارسنجی فروشندگان به تفصیل مطالبی ارایه گردیه است.

از مذاکره با فروشندگان چینی و ارایه خدمات ترجمه در چین با حضور مترجم زبان چینی مقیم چین تا بازدید از کارخانه‌ی تولید کالا در چین و ارایه خدمات بازرسی در چین  اعم از بازرسی حین ساخت و بازرسی پیش از حمل کالاهای تولیدی.